fredag 1 mars 2013

Vad som hände i december och januari och februari

Nu kan man ju få får sig att det inte hänt så mycket på Designcentrum på sistone eftersom det kommer en sammanfattning av tre månader så här på en gång, men så är det ju inte riktigt...

Själva lokalen har använts flitigt, trots att vi samtidigt håller på att bygga om. Hemslöjdskonsulenterna har arrangerat slöjdklubb och träffar för stickning och vävning, projektet Drivkraft har arrangerat Afternoon Tea. Webbutiken Jabbo har haft Östersundlansering. Med mera med mera...

Jag har fått delta i Ung Företagsamhets rådgivarträff, Jamtli Julmarknad, möte med CSR i Åredalen, tillgänglighetsworkshop i Blå Studion i Sundsvall, möte med Kreativa Åre och Berättelsens väg på Östersunds bibliotek.

Vi hade en fantastiskt rolig workshop på Östersunds bibliotek om barns berättande.
Jag har fått träffa Grön Form, Sportstech, Stitch N Stones, IDAG Designstudio, fotograf och numera även formgivare Marie Birkl, illustratör Helene Gedda, Hysch och Åre Destination. På Härnösands gymnasium och på Chalmers har jag hållit föreläsningar.

Mössa från Stitch N Stones
Helene Gedda på Jamtli julmarknad. Helene är även en av illustratörerna i IDAG Illustrationsagentur.
Hysch gör ljuddämpande vepor i papper som det går alldeles utmärkt att trycka på. 

Tillsammans med Jamtli planerar jag utställningen Dödens Design och när jag ändå var i Göteborg passade jag på att se utställningen Ond Design på Röhsska museet.


Ond Design: Minor som uppmuntrar till lek.
Industridesigner Jesús González Torres avslutade sin praktik på Designcentrum precis innan jul och efter det har han jobbat med att börja implementera det arbete som rör lokalen. Resultatet kommer vi se mer och mer allt eftersom.

Jag fick många svar på enkäten som jag skickade ut innan jul angående vad vi ska kalla lokalen. Resultatet blev att vi har kvar loggan och namnet som det är, men lägger till "med vänner". Tack alla som svarade, det var grymt viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar