onsdag 6 mars 2013

Design för hållbar regional utveckling

Det är lite sportlovslugnt på Designcentrum idag och jag sitter och går igenom en massa saker, bland annat mitt uppdrag. Har skrivit allt jag ska göra enligt uppdraget på post it-lappar, organiserat dem utifrån uppfyllnad och relevans, justerat formuleringar och markerat med fråge- eller utropstecken. Min slutsats: Jag ska jobba med Design för hållbar regional utveckling. Det känns kul. Nu ska jag fortsätta bena ut vad det egentligen är och borde vara.

I mitt uppdrag ska jag:

Samverka med och utgöra stöd för länets kommuner
Samverka med och utgöra stöd för länets näringsliv
Samverka med och utgöra stöd för länets akademi
Samverka med och utgöra stöd för länets civilsamhälle
Samverka med och utgöra stöd för länets föreningsliv
Samverka med och utgöra stöd för länets kulturskapare
Ge kommunerna ett direkt inflytande i verksamheten
Kontinuerligt anpassa verksamheten efter regionens samlade behov
Bidra till livskvalitet
Bidra till förnyelse av kulturlivet
Tillgodose särskilda behov hos personer med funktionshinder
Tillgodose särskilda behov hos barn och unga
Tillgodose särskilda behov hos utomlandsfödda
Ta fram handlingsplan för ökad tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
Beakta det mångkulturella perspektivet
Beakta mångfald
Beakta jämställdhet
Beakta jämlikhet
Beakta delaktighet
Verka för att öka tillgänglighet till design
Aktivt initiera och genomföra projekt som profilerar Jämtland som ett län som satsar på design och miljö
Verka för kreativa kulturella näringar
Verka för interkulturell dialog
Verka för livslångt lärande
Arbeta i hela länet
Vara en resurs för medborgarna
Driva utvecklingen av länets samlande verksamhet inom området
Arbeta för ökad designmognad i länet
Öka medvetenheten om designens betydelse för profilering av produkter, tjänster och miljöer
Sprida kännedom om länets formgivare och designföretag
Lyfta designområdets betydelse för regional tillväxt
Lyfta designområdets betydelse för sysselsättning

1 kommentar: