tisdag 8 maj 2012

"Kreativiteten behövs för att genomföra"

Igår hade vi ett möte i projektet Drivkraft och när min föregångare Tore skulle summera efter att alla andra haft ordet sa han (bland annat) "Kreativiteten behövs för att genomföra". Och jag kände mig genast lite träffad. För visst finns det en sanning i att vi (jag) använder kreativa processer och verktyg till att komma på nya idéer, men när det gäller det där magiska att få det hela att verkligen hända, på riktigt, då är det inte alls lika vanligt att man lägger in en brainstorm eller en workshop på programmet för att skaka fram den där briljanta vägen som gör idén till verklighet. Nej då är man mer utlämnad till sin egen ta-sig-för-samhet, envishet och uthållighet. Och då kan vi ju riskera att en massa bra idéer aldrig kommer någon till glädje medan ett helt gäng med riktigt dåliga sådana ändå lyckas leta sig in i vår vardag eftersom just de uppstod mitt på en mototväg mellan idé och verklighet.

Det kanske inte var exakt så här Tore tänkte men nu har jag i alla fall skirvit in Kreativa aktiviteter för genomförande på min lista. Jag ska även ta upp tanken med Landslide Innovation som är ett kompetensnätverk med syfte att korta tiden mellan idé, prototyp och produkt på marknad.

Så här ser Tore ut när han bokar in viktiga möten i sin kalender.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar