tisdag 1 oktober 2013

Vad som hände i augusti och september

Här är en summering av saker jag gjort och upplevt de första två månaderna efter semestern.

Första dagen efter semestern var jag i Trondheim och lärde mig mer om affärsutvecklingsprogrammet Take-Off. Senare samma vecka hade Sommardesignkontoret sin slutpresentation och utställning sommardesignkontoret, som jag nu sitter och tittar på på Designcentrum. Den kommer finnas kvar till 14 oktober, så kom hit och titta på den innan dess!

En hel del har jag jobbat med den regionala innovationsstrategin som snart finns ute på remiss.

Fantastiska Helene Gedda illustrerade samtalen under den senaste workshopen i arbetet med innovationsstrategin.
Så här såg diskussionerna ut IRL.


Jag har pratat om biomimicry (innovation inspirerad av naturen) på invigningen av Hoverbergets naturreservat, på konferensen Synvända och på Jämtlands gymnasium.

Designingenjör Rasmus Eriksson fixar supergott käk på Hoverberget.

Några kul företag och personer jag träffat är Rebello media, industridesigner Johan Åkerström och Bazunera.

Jag har lärt mig mer om jämställdhet och företagsstöd på utbildningen Ta täten! och om bloggen som företagsmotor på seminarium med Underbara Clara.

Verkligen inspirerande föredrag med bloggaren Clara och forskaren Annakarin.

Senaste träffen i projektet Tillgänglighet & Design var på Österåsens hälsohem. Vi hade bland annat roliga övningar om kundsegmentering och personas.

Jag älskar när man får strukturera saker i diagram!

Frösö Handtryck kommer bli Jämtlands (och Sveriges) tredje Èconomusée. Vi är i full fart med skissande och diskussioner och det är så kul.

Fjäll av Emelie Ek är ett av tre nya tyger hos Frösö Handtryck.

Vi har kommit igång igen med seminarieserien 1000 idéer och en planet, på #4 berättade Kristina Ernehed om sommardesignkontoret och jag själv om design för hållbar utveckling.

Ett annat nytt projekt som sparkades igång förra veckan är Additiv tillverkning. I det kommer 5-10 design- och konstprojekt få chansen att utforska möjligheterna med 3D-printing.

I helgen hade jag personlig premiär som besökare på Åre Höstmarknad. Vi lyssnade på Grön Form Arkitektur och Miljö och besökte nya Studion i Åre.


Sånghusvallens skola ritad av Grön Form - så välgjort och omtänksamt att man blid alldeles lycklig. Foto: Sandra Lee.


Free Spirit Shaking Soul är ett av företagen i Studion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar