måndag 7 januari 2013

Julläsning: FORM

När jag gick på julledighet tog jag med mig senaste numret av FORM från Designcentrum. Ett superintressant nummer med tema miljö. Här är ett urval ur innehållet:

Ett stort GRATTIS till Björn Alvtegen, designer från Åre, som var en del av det team som fick Design S - Sveriges nationella designutmärkelse, för sitt arbete med Panthera X.

Panthera X - en designlösning som belönats med Design S.


I Jämtland har en stor del av formgivarna sin utgångspunkt i hantverket och egen småskalig produktion. Därför tycker jag att det är extra spännande ta del av exempel på samverkan mellan hantverk, design och massproduktion. Organisationen Danish Crafts jobbar bland annat med detta, vilket har lett till att producenten Normann Copenhagen har börjat sätta produkter framtagna som konsthantverk i produktion. Den senaste produkten är Colour Stack av Henriette W. Leth.

Colour Stack av Henriette W. Leth

En av magasinets längre artiklar handlar om giftiga kemikalier i kläder och om hur den nordiska friluftsindustrin leder miljöarbetet på detta område. Självklart lyfts Åreföretaget Klättermusen som en av föregångarna.

Hemma hos mig och min sambo, i gästrummet, bor det sex cyklar - Åre är ju väldens skönaste cykelort på sommaren. I alla fall om man håller sig till downhill och dirtbanor, för mellan byarna finns inga cykelvägar alls. Copenhagenize - Bicycle culture by design, är en strategi för stadsplanering som skulle sitta fint tycker jag. Eller vad sägs om cykelmotorvägar och parkeringshus för cyklar.

Åre är magiskt i början av sommaren. Nedanför skutan möts folk med cyklar och folk med skidor - alla har varit uppe på berget, bara olika högt. 


På Designcentrum finns alla FORM-magasin från det senaste året, välkommen hit och bläddra lite!

Slutligen ett citat från intervjun med Petter Stordalen:
Jag är övertygad om att vi är den första generationen med kunskap - du och jag - och vi är kanske den sista generationen som har möjlighet att göra något för att ändra kursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar