I Jämtland räknas turismen som en basnäring. På de flesta andra ställen ses turism som en liten kreativ kulturell näring som nästan inte ens är på riktigt, men här i Jämtland är alltså turism vad bilindustrin är i Göteborg. Detta märker jag i mitt jobb på en massa olika sätt:
- Designcentrum har jobbat en hel del med destinationsdesign
- Om några veckor ska vi tillsammans med Design i Västernorrland, Kuliturresor och Jämtland Härjedalen Turism ha en workshop i hur design kommer in i de metoder och utvecklingsprojekt som finns för turistindustrin
- En del av min tjänst ska jag lägga i ett projekt som heter Crafts International där vi jobbar med att utveckla besöksmål kopplade till hantverk till att bli något som kallas Economusée
- Vi har utbildningar inom turism och forskning genom ETOUR. Här kan du läsa det senaste inom området i deras senaste nyhetsbrev.
Jag skulle jättegärna vilja ha en designer i regionen som inriktade sig på utveckling inom turistindustrin. Är det du, hör av dig!
 |
Lift, pictogram och skyltsystem - resultat av varumärke, design och destinationsutveckling i Åre. |
 |
Storsjöhyttan är det första företaget färdigt för att genomgå processen för att bli ett Economusée. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar